ارتباط چاقی و تولید فروکتوز در بدن

 محققین دانشکده ی پزشکی کلورادو اعلام کردند که علت چاقی ومقاومت به انسولین ممکن است با ساخت فروکتوز توسط بدن (علاوه بر فروکتوزی که با غذا دریافت میشود) مرتبط باشد.

در سالهای اخیر شیرین کننده هایی که به غذاها افزوده می شود نظیر شربت غلیظ فروکتوز ذرت و سوکروز(شکر معمولی) به عنوان اصلی ترین فاکتورهای خطر برای  چاقی و مقاومت به انسولین مورد توجه قرار گرفته است . درتعدادی از تحقیقات به این موضوع  اشاره شده است که خطر مرتبط با شکر افزوده ممکن است مربوط به محتوی فروکتوز باشد.

اما در این تحقیق که در مجله ی Nature Communicationsمنتشر گردید، دانشمندان گزارش کردند که کبد چرب و مقاومت به انسولین نیز ممکن است بر اثر تولید فروکتوز در کبد از کربوهیدراتهایی که فاقد فروکتوز هستند، ایجاد شود.

در این تحقیق مشخص گردید که موشها قادر به تبدیل گلوکز به فروکتوز درکبدشان هستند که این تبدیل در ایجاد چاقی ومقاومت به انسولین درموشهایی که با گلوکز تغذیه می شوند، نقش بحرانی دارد.

 پرفسور  Lanaspaمی گوید: یافته های بدست آمده نشان می دهد که فروکتوزی که از گلوکز تولید می شود مسئول اصلی  چگونگی تأثیر کربوهیدرات ها در ایجاد کبد چرب و مقاومت به انسولین است.

پرفسور Johnsonمی گوید: یافته های تحقیق اخیر نشان میدهد که چرا غذاهایی با مواد قندی زیاد ممکن است خطر چاقی  و مقاومت به انسولین  را افزایش دهند. در حالیکه مقداری از اضافه وزن به دلیل محتوی کالری زیاد موجود در این غذاها و تأثیر آن در تحریک انسولین  است، بخش عمده ی مقاومت  به انسولین و ایجاد کبد چرب به تبدیل گلوکز به فروکتوز در داخل بدن مربوط می باشد. او می افزاید: این تحقیق نشان داد که چه مقدار از خطر هضم مواد غذایی بسیار شیرین بطور واقعی به تولید فروکتوز که یک قند با گلایسمی پایین است مربوط می باشد. نتایج این تحقیق ایمن بودن مصرف فروکتوز را به چالش کشاند و بسادگی مشخص گردید که باید مصرف کربوهیدراتهای با گلایسمی زیاد را محدود نمود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130910142341.htm